Des del 2009, la Unió Europea adopta una
contundent política integrada de canvi climàtic i energia amb objectius per al
2020 que afecta transversalment tots els mercats i una gran part de les
decisions que cal prendre per consolidar
el mercat interior. Em conseqüència, els països europeus decideixen incorporar
en les seves regulacions nacionals normes que executin els compromisos
adquirits. Per aconseguir un futur sostenible, cosa que implica un nou model de
desenvolupament econòmic, cal reduir els emissions de gasos d’efecte hivernacle
en un 20 per cent (30 per cent si s’arriba a un acord internacional); disminuir
un 20% el consum d’energia per la millora de l’eficiència energètica, i que el
consum final brut d’energia procedeixi en un 20 per cent d’energies renovables,
que pel que fa a la demanda elèctrica suposa que el 35 per cent es cobreixi amb
energies renovables.
(...) En el cas del transport (...) almenys
el 10 per cent del combustible en tots els països haurà de ser renovable
procedent de biocombustibles, hidrogen o electricitat verda, entre d’altres.
Les diverses mesures aprovades representen
canviar el mix tecnològic per a la generació i avançar ràpidament en
l’eficiència energètica. (...) les accions vinculants més potents es concentren
en el sector de l’energia i en el de transport i infraestructures.
El sector energètic espanyol ha afrontat amb
un èxit reconegut, i esforç del sistema, el mandat comunitari. L’any 2011, les
energies renovables van cobrir el 33 per cent del consum elèctric (...). El
tram que encara s’ha de complir es pot i s’ha d’assolir. Actualment, el sector
presenta una resultats llargament positius, ja que ha assumit un cost financer
elevat que d’una manera directa i indirecta recau en consumidors, Administarció
Pública i empreses.
De tota manera, el disseny de noves fórmules
de finançament, com ara la
del Banc Verd d’Inversions del Regne Unit, poden resoldre
aquesta qüestió.
(...) Juntament amb aquestes actuacions en
el sector energètic vinculades a la investigació i al canvi tecnològic, però,
cal desplegar canvis regulatoris, fonamentalment, en el sector del transport i
en l’ús de les infraestructures. Sectors que pel pes que tenen en l’activitat
econòmica són clau en la sostenibilitat i en el creixement econòmic.
La nostra dependència energètica se situa
entorn del 80 per cent. El consumidor principal i el que més incideix en la
intensitat energètica és el sector del transport.
Maria Teresa Costa Campi,
Per què paguem els costos dels altres? (1), La Vanguardia 6-05-2012.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada