7.5.12

La contaminació de l’aire a les ciutats*

L’aire d’algunes ciutats catalanes incompleix normativa
La Fiscalia de Medi Ambient de Catalunya ha demanat a la Generalitat informació sobre els nivells de contaminació de l'aire registrats a l’àrea de Barcelona durant l'any 2010 i el primer trimestre del 2011. Així mateix,
ha reclamat al Govern que li doni informació, "el més detallada possible",
sobre l'estat de compliment de les mesures que van ser aprovades al seu dia per reduir la contaminació. La contaminació de l'aire a Barcelona ha estat superant els límits màxims fixats a la normativa europea i és objecte
d'un expedient comunitari.
El fiscal, Antoni Pelegrín, està donant primers passos per obrir un procés contra la contaminació de l'aire, després que les mesures adoptades per l'administració autonòmica no hagin servit per tenir un aire urbà net i saludable.
(...). La seva indagació persegueix determinar els nivells de contaminació que presenten els de diòxid de nitrogen (NO2), òxids de nitrogen (NOx) i les partícules en suspensió (PM10 i PM 2,5, que són les més fines). El fiscal recorda que el Govern català va establir l'any 2007 un total de 73 mesures d'actuació per millorar la situació en els 40 municipis, amb la finalitat de donar compliment a les directives europees. No obstant això, tot i que el referit pla es va prorrogar l'any 2009, el resultat és que "no s'havien aconseguit els objectius requerits ". Els municipis de l'àrea de Barcelona sobrepassen els límits de NO2, un dels principals contaminants vinculats al cotxe, segons dades del 2009. Un primer grup de 16 municipis de la primera corona metropolitana fins i tot va aconseguir 46 micrograms de NO2 per metre cúbic, mentre que el límit màxim admissible per a l'any 2010 era de només 40 micrograms/m3. (...)
La dada més positiu és que l'any passat, per primera vegada, la mitjana de partícules en l'aire (PM10) serà inferior al límit europeu a la regió metropolitana. No obstant això, la contaminació registrada en els anys 2005 i 2006 va superar els límits legals de partícules (una concentració anual de 40 micro grams/m3 i una concentració diària de 50 micro grams/m3), el que va motivar l'expedient de la UE. Alhora, va forçar a les administracions a aplicar un pla per reduir la contaminació, que, en la seva major part, es deu a trànsit.
Per a què la contaminació de l'aire baixés fins a uns nivells acceptables,
el trànsit a Barcelona s'hauria de reduir un 30%, (...) Els barcelonins podrien guanyar gairebé 14 mesos d'esperança de vida si la presència d'aquestes [partícules sòlides fines (PM 2,5)] a l’aire assolís el llistó recomanat per l'OMS, recorda Xavier Querol, investigador de l'Institut de Diagnòstic Ambiental (Idaea-CSIC). Barcelona és la quarta ciutat europea amb un aire més brut per aquest contaminant.
Antonio Cerrillo, Proceso a la polución, La Vanguardia 7-04-2011.

Vuit ciutats franceses veten els vehicles més contaminants
Els vehicles més contaminants seran vetats, a partir de l'any que ve i de forma experimental, al centre de vuit aglomeracions urbanes franceses, d'acord amb un pla anunciat ahir pel Govern francès. Les vuit ciutats voluntàries són París, Saint-Denis (a la banlieue nord de la capital francesa), Lió, Bordeus, Grenoble, Clermont-Ferrand, Niça i Aix-en-Provence. En aquestes aglomeracions es definiran un cert nombre de zones d'Accions Prioritàries per l'Aire (...) on es prohibirà la circulació dels vehicles més contaminants. (...) el Ministeri d’Ecologia i Transports ha establert un marc general, que classifica els vehicles potencialment contaminants per la quantitat de partícules emeses (no del CO2) i en funció de la seva antiguitat. Els afectats potencials són les motos i tricicles anteriors a l'any 2004, els turismes particulars anteriors a 1997, els utilitaris lleugers (furgonetes i similars) anteriors a 1998 i els camions, autobusos i autocars anteriors a 2001. Podrien resultar afectats 10.000.000 de vehicles.
L. Uría, Francia prepara restricciones a los vehículos antiguos, La Vanguardia 7-04-2011.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada