En el transcurs d'un viatge de formació
organitzat per l'Institut Goethe a instàncies del Ministeri d'Afers
Exteriors d'Alemanya per a especialistes en energia de diferents
països, fonts ministerials i empresarials van exposar els punts
bàsics del futur energètic alemany. Són tan fàcils d'enumerar com
complexos de concretar: abandonament de l'energia nuclear (només el
2% de la població dóna suport obertament aquesta forma d'energia),
desenvolupament de les energies renovables, amb especial atenció als
parcs eòlics marins; inversió en el desenvolupament de la xarxa de
transport d'electricitat per portar l'energia produïda als parcs
eòlics 'on i off shore' (marins) del Nord a les factories
industrials del Sud, i aposta per l'estalvi energètic fins a reduir
el consum d'energia primària (...) en un 50% el 2050.
El miracle de la transformació energètica del país, asseguren les fonts governamentals, és possible. Sempre que es donin certes condicions, puntualitzen. En el procés, les autoritats alemanyes, recolzades pel pacte de 2011 entre democristians (CDU), socialcristians bavaresos (CSU) i liberals, tenen certs avantatges. Vegem un parell d'elles: el corrent majoritària de l'opinió pública, contrària a l'energia nuclear i la mateixa concepció civil de la indústria de l'àtom al país. A Alemanya pot resultar més fàcil que en altres països nuclearitzats transformar el sistema i abandonar l'energia nuclear perquè no hi ha un complex industrial-militar necessitat d'enginyers i investigadors que garanteixin el seu funcionament.
El miracle de la transformació energètica del país, asseguren les fonts governamentals, és possible. Sempre que es donin certes condicions, puntualitzen. En el procés, les autoritats alemanyes, recolzades pel pacte de 2011 entre democristians (CDU), socialcristians bavaresos (CSU) i liberals, tenen certs avantatges. Vegem un parell d'elles: el corrent majoritària de l'opinió pública, contrària a l'energia nuclear i la mateixa concepció civil de la indústria de l'àtom al país. A Alemanya pot resultar més fàcil que en altres països nuclearitzats transformar el sistema i abandonar l'energia nuclear perquè no hi ha un complex industrial-militar necessitat d'enginyers i investigadors que garanteixin el seu funcionament.
A més, el preu de la transformació no és, en
principi, un inconvenient. A Alemanya, l'usuari privat mitjà gasta
al mes uns 50 euros en electricitat i pocs usuaris abandonarien
l'aposta pel model energètic net per una qüestió d'euros. Que a
més no seran gaires.
Segons els càlculs realitzats per al Ministeri
d'Economia i Tecnologia per diferents 'think tanks' (escenaris
elaborats per Prognos, EWI i GWS), l'apagada nuclear sí que tindrà
conseqüències macroeconòmiques negatives a mitjà termini, així
com un impacte mediambiental, ja que a curt termini es cremarà més
carbó, a mig es cremarà més gas i les renovables trigaran a cobrir
les necessitats. Però la consecució de l'objectiu final, 80%
d'energia elèctrica neta i 80% menys d'emissions, val la pena. Quant
a preus, els càlculs apunten a una pujada dels preus majoristes de
l'electricitat d'entre el 10% i el 20%, un increment d'entorn del 2%
per als clients domèstics i un augment del 17% per a la indústria,
el que pot requerir mesures que assegurin la seva competitivitat.
Però la decisió està presa. És "irreversible", va dir
el Govern d'Angela Merkel el 2011, després de Fukushima.
Per descomptat, les decisions dràstiques i
irreversibles han de tenir, a més de suport, una bastida legal i
econòmica que les allunyin de la teoria i les acostin a la pràctica.
Alemanya està construint bastides de forma accelerada. No es tracta
només dels 23.000 milions que es van invertir en instal·lacions de
renovables el 2011 (només en instal·lacions fotovoltaiques la
inversió va ser de 15.000 milions, cinc vegades més que en energia
eòlica), sinó d'acoblar iniciatives per aconseguir objectius.
Com a principis bàsics per al desenvolupament,
l'Administració facilitarà l'accés prioritari a la xarxa de
l'energia renovable i els operadors estaran obligats a adquirir-la.
Els preus estaran assegurats per 20 anys, el que no impedirà una
avaluació regular de les primes per ajustar-les a les noves
instal·lacions en funció del desenvolupament tecnològic i el
desenvolupament del mercat. Les tarifes, a més, seran diferenciades
per font i tipus de planta. Aquests principis aniran acompanyats de
la simplificació de procediments per als parcs eòlics 'off shore',
la gran aposta per cobrir el buit nuclear després de l'apagada
posterior al desastre de Fukushima.
Si Alemanya compleix els objectius, el país es
convertirà en un exemple i un motor de l'energia neta a Europa. Però
2050 queda molt lluny i podria ser que es donés la paradoxa que el
país es veiés forçat a consumir energia de països veïns -si més
no en moments concrets- l'origen de la qual podria ser nuclear. Com a
principi general, tots els departaments amb alguna cosa a dir en
matèria energètica expressen la mateixa idea: Alemanya no veu amb
bons ulls el desenvolupament d'instal·lacions nuclears prop de les
seves fronteres. El país es mou ja en clau verda.
Santiago
Carcar, Alemania lo apuesta todo al verde, El País 6-05-2012
Objectius de la política energètica alemanya (%) |
||||
Objectiu |
Any base
|
Avui
|
2020
|
2050
|
Reducció de Gasos Efecte
Hivernacle |
1990
|
-27
|
-40
|
-80
|
Renovables en el consum
d'energia final |
-
|
-10
|
18
|
60
|
Renovables en el consum
elèctric |
-
|
16
|
35
|
80
|
Renovables en el consum
d'energia primària |
2008
|
-5
|
-20
|
-50
|
Reducció del consum
elèctric |
2008
|
-1
|
-10
|
-25
|
Reducció del consum
d'energia en el transport |
2008
|
-
|
-10
|
-40
|
Font: Federal Ministry of
Economics and Technology |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada