4.1.13

Conflictes per l’aire contaminat*

Qui contamina i qui ha de pagar?
El 1970 la Clean Air Act  de l’Agencia de Protecció Ambiental d’EUA (EPA) va donar els drets al govern federal per fixar els estàndards de la qualitat de l’aire i els límits de les emissions. Els estats, no obstant, retenen el dret de decidir com compliran els estàndards, i poden imposar-ne de mes estrictes.
L’estat de Texas requereix que les centrals elèctriques i alguns altres contaminadors redueixin les seves emissions totals, però els deixen gran llibertat de com assolir-ho. La idea era la d’ajudar a contenir costos. El 2010 l’EPA va anunciar que l’esquema no passava l’examen. Aquesta decisió ha estat revocada en els tribunals.
El estats es resignen a ser responsables de les seves pròpies emissions, però se’ls avalua per la qualitat del seu aire inclús si algunes de les emissions provenen d’altres estats. La llei federal inclou una consideració de “bon veïnatge” però també l’autonomia dels estats.
Alguns estats han col·laborat entre ells, però els esforços voluntaris poden no anar prou lluny i no es poden forçar. El 2009 l’EPA va introduir la renovació de la norma per a la contaminació interestatal. La nova norma requeria a gairebé la meitat dels estats reduir les emissions de diòxid de sofre, de l’òxid de nitrogen, i altres emissions basant-se en els contaminants que creuaven fronteres d’estats, i va indicar com fer-ho. Els estats implicats van argüir que era una carrega injusta. L’EPA va estimar que el cost de la nova norma seria de 800 milions de dòlars el 2014, any en que entraria en vigor la norma. La cort d’apel·lació va esta d’acord que la nova normativa era massa manaire, i la llei federal s’ha imposat.
En ambdós casos les queixes eren sobre l’autoritat i els costos. Ningú discutia que la premissa que la contaminació es dolenta. Aquest sembla ser el consens públic. Una enquesta del maç del 2012 mostra que tres quartes parts de les respostes diuen que la protecció de la qualitat de l’aire es extremadament o molt  important. La Clean Air Act era mes popular que el Congrés, Barak Obama i, per aquest tema, la mateixa EPA.
Breathing room, The Economist 8-09-2012

Antecedents
Un parell d’esdeveniments van propiciar que els líders de Houston s’adonessin d’un problema  imminent. Un va ser quan al 1999 la seva ciutat va sobrepassar Los Angeles com ciutat mes contaminada, evidenciant que el creixement d’atacs d’asma dels nens de la ciutat i que els estudiants tinguessin problemes en els camps de futbol no eren pura coincidència.
Un altre va ser quan Houston va perdre per poc la nominació pels jocs olímpics de 2012. Ningú del Comitè Olímpic d’EUA els va votar, malgrat que Houston tenia un estadi nou i va prometre convertir un antic camp d’esports en el major camp amb aire condicionat del mon.
Ara l’autoritat del transport ampliarà  el ferrocarril urbà. La majoria de semàfors utilitza leds, la majoria de vehicles oficials son híbrids o elèctrics, cada dimecres hi ha un mercat de pagesos en els graons de l’ajuntament.
Altres canvis son mes difícils de veure. El codi d’edificació ha estat millorat, i la ciutat es el municipi mes gran que compra energia renovable, i una tercera part de la seva electricitat prové de parcs eòlics de Texas.
Es a dir, que Houston esta esdevenint verda. La directora de sostenibilitat de la ciutat diu que els negocis s’aniran apuntant cada vegada mes si veuen els guanys a llarg termini per crear una ciutat mes atractiva. Afegeix que “no manem que ho hagin de fer”. Això no funcionaria. Houston es la capital de la industria energètica i els seus líders han estat tradicionalment mots preocupats per la regulació ambiental tant a casa com a l’estranger.
De fet la ciutat ha estat escèptica de regulacions en general, i més del planing central. Per la superfície i baixa densitat de la ciutat els seus habitants depenen del des cotxes, la qualitat de l’aire es  pobre i l’accés a espais vers es un atzar. Per altra banda, Houston té ocupació, un baix cost de vida i de la propietat. Molta gent ha acceptat aquest balanç. Tot i això, el públic esta adquirint mes interès en sostenibilitat per diversos motius. Hi ha un forta immigració de professionals joves amb gust per la vida en la ciutat. I tot i viure en un hub energètic, la gent de Houston son conscients del cost de l’energia. Quan le gasolina va pujar a 4 dolar el galó, els diaris van informar que la gent anava amb bicicleta fins a la parada d’autobús i agafar el transport públic.
L’opinió de la gent també ha canviat. Valoren mes el transport públic i cases mes petites i properes a les botigues i als llocs de treball.
Changing the plans, The Economist 14-07-2012

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada