Escenari
internacional
El
gas ‘no convencional’ [ shale gas; coal-bed gas (en sediments de carbó); tight
gas (atrapat en formacions rocoses)] i la descoberta de nous recursos de gas natural convencional
esta transformant l’escenari energètic d’EUA amb previsions d’augmentar la seva
proporció en la demanda d’energia.
El
problema del gas es la dificultat i el cost del seu transport. Per aixo no es
una ‘commodity’, per la qual cosa nomes un terç es comercialitza entre països,
la meitat que el petroli. Per això no te un preu un preu global com altres
‘commodities’.
Hi
ha diferents tipus de mercats, amb importants diferencies de preus. Estats
Units, Gran Bretanya i Austràlia el comerç es lliure, i els preus es fixen per la competència. A
l’Europa continental això es va imposant, pero la major part del gas el lliure
per gasoductes i venut amb contractes a
llarg termini indexats amb el preu del petroli. Àsia depèn de les importacions
de gas natural
liquat (GNL), l’opció convencional
quan els recursos son massa lluny del mercat però que precisa de costoses
instal·lacions de liqüefacció i de regasificació.
Amb
les reserves de gas no convencional, les estimacions de recursos mundials de
gas que hi ha en jaciments s’han doblat (de 400 a 850 trilions de metres
cúbics).
L’augment
dels preus del petroli i les millores tecnològiques en fracking i en perforació
en aigües profundes han propiciat la recerca de nous jaciments de gas per part
de les empreses petroleres. Però el futur del gas també te incerteses tant per
l’acceptació publica del gas no convencional com per la qualitat dels jaciments
de fora dels EUA.
Un
gran avantatge del gas
natural es la varietat de les seves usos: calefacció
domestica, subministrament per a les calderes industrials, primera matèria per
a la industria petroquímica (plàstics, fertilitzants i altres productes), i
combustible per a vehicles. El principal avantatge ha estat en la generació
elèctrica amb un cicle combinat que redueix costos i el 50 per cent de les
emissions de CO2.
Excepte
a EUA el gas es car degut a que el mercat es regional, amb un transport per
gasoductes que costen milions per kilòmetre. El model de negoci del
desenvolupament d’un jaciment de gas ha estat cercar compradors i lligar-los
amb contractes a llarg termini per assegurar que els costos de desenvolupament
i de lliurament seran retornats. L’alternativa es transportar el gas en forma
liquida (GNL), però els seus
costos son també molt elevats i trobar compradors a llarg termini també costa
molt.
Per
raons històriques (el gas substituïa a usos del petroli) els preus del gas
estaven indexats als preus del petroli, però també perquè a l’inici no es podia
forçar ni l’oferta ni la
demanda. La Gran Bretanya te un mercat competitiu d’ençà la
desregulació energètica els anys 90.
A la
Unió Europea s’està introduint aquest sistema.
Un
mercat mundial mes competitiu de gas baixaria els seus preus, però això es
difícil que esdevingui un fet. Gazprom s’hi oposa firmement. Fa anys les
empreses energètiques de la UE
creïn haver fet un bon pacte al signar contractes per la compra de gas a 20 o
30 anys. Això esta canviant. Ara hi ha contractes a llarg termini (amb preus
indexats al petroli i condicions de ‘take-or-pay’) i compres en el mercat
competitiu. Les pressions dels compradors per obtenir condicions de mercat son
enormes, afectant especialment la russa Gazprom i la noruega Statoil,
entre les quals proporcionen el 40 per cent d’Europa continental.
Les
pressions obeeixen a diverses causes: la crisi financera del 2008, la
liberalització dels preus de l’electricitat a Europa i dels mercats energètics
a la Gran Bretanya. A
mes, l’aparició de gas liquat en grans quantitats de Qatar destinats en
principi a EUA, però ara no necessitats degut al seu gas no convencional i per
això oferts a preus mes baixos que els de Rússia i Noruega. Mentrestant, la
demanda de gas baixava per la crisis, els preus del petroli pujaven i els
compradors amb contractes a llarg termini havien de pagar un alt preu per un
gas que no necessitaven. RWE i E.ON perdien milers de milions. Per tot això
tant Gazprom com Statoil van accedir a negociar els preus. Modificar el sistema
del comerç de gas natural
no es fàcil, tant els contractes a llarg termini com el lliure mercat tene els
seus pros i contres. Probablement el nou mercat tindrà una combinació d’aquests
dos components.
El
mercat de GNL esta canviant degut
a la introducció del gas
natural no convencional d’EUA. Augmenten les plantes de
liqüefacció en els països productors de gas i les de regasificació en els
països consumidors; A EUA les plantes de regasificació es reconverteixen a
plantes de liqüefacció.
El gas natural també crea
problemes, com les disputes entre Rússia i alguns països de l’antiga URSS.
Alguns consideren que el gas esta concentrat en menys països que el petroli: el
60 per cent de reserves de gas
natural convencional esta a Rússia, Iran i Qatar, tot i que
es difícil formar un cartel degut als contractes a llarg termini. El carbó
continua sent le mes barat per generar electricitat. Alguns governs europeus
protegeixen les mines del país. L’esquema del comerç d’emissions mostra que no
hi ha un preu realista del CO2 pr tal de premiar l’avantatge del gas respecte
les emissions del carbó. Uns preus baixos del gas natural augmentaran el
seu consum, desplaçant l’energia nuclear i les renovables. Afegint-hi les
reticències publiques sobre el gas no convencional el futur del gas es nostre
molt menys favorable a Europa.
Hi
ha la possibilitat d’un nou canvi tecnològic amb els hidrurs de metà, el gas en
els sediments glaçats en el fons de l’Àrtic o en el permafrost de Canadà.
Special report: natural gas, The Econonist
14-20 Juliol 2012
Gas d’esquist als
EUA
El
boom del gas d’esquist ha transformat EUA d’importador de gas a exportador,
alliberant subministraments vers Europa. Però la proliferació de prohibicions
ambientals de la tecnologia de fracking comporta que les perspectives dels
desenvolupaments a Europa siguin menys roses del que semblaven. Europa
continuarà dependent un mínim dem 60 per cents de les importacions de gas, i
per tant el subministrament de Rússia continuarà sent crític per cobrir les
necessitats.
Gazprom
argüeix que per finançar els costosos desenvolupaments a l’Àrtic necessita tenir
contractes de venda a llarg termini, com tots els grans subministradors.
La Comissió Europea ha
d’emprar tot el seu poder per corregir qualsevol abús i assegurar que els
contractes son justos i transparents. Per exemple, no hi ha d’haver clàusules
de destí que impedeixin els clients a revendre entre fronteres l’excés de gas.
O relacionant descomptes en els preus pel suport al gasoducte South Stream (el
gasoductes rus planejat pel Mar Negre) enlloc al projecte Nabuco recolzat per la UE.
Europa
necessita més gasoductes entre fronteres i millors mercats per comerciar el
gas.
Taming Gazprom, Finantial Times 10-07-2012.
Gas natural del carbó a Austràlia
Austràlia
va ser per un temps un lloc preferit per produir gas natural liquat a partir
de jaciments de carbó. El gas
natural liquat d’esquists d’EUA i de l’est d’Àfrica (Moçambic
i Tanzània) han refredat l’interès per Austràlia. A mes, el mercat asiàtic de
gas liquat te uns preus mes alts per estar indexat al cru japonès enlloc de
fer-ho amb l’índex nord-americà Henry Hub mes barat.
Altres
motius per la pèrdua d’interès pel gas australià són la complexitat de
l’extracció del gas dels jaciments carbonífers que precisen perforar centenars
de pous, els creixents costos i oposició tant de les comunitats locals com de
les autoritats.
Guy Chazan et al., Interest wanes in Australian LNG
projectes, Finantial Times 12-07-2012.
La Xina
Beijin
ha convidat joint ventures amb empreses estrangeres per fer ofertes per a
llicencies d’exploració de gas d’esquist en una nova convocatòria. Una fita
d’un canvi polític que permetrà companyies estrangeres jugar un major rol en el
desenvolupament de les importants reserves de gas d’esquist, que s’estimen com
les grans del mon. Si el seu desenvolupament te èxit podria alterar radicalment
els mercats energètics del món.
El
ministre de Territori i Recursos va anunciar una segona licitació per ofertes
de gas d’esquists desprès que la primera, limitada a empreses domestiques
tingues una feble resposta. La nova licitació admet joint ventures controlades
per empreses xineses.
Beijin
espera que el gas d’esquists pugui ajudar a la Xina a reduir la seva dependència en carbó i
petroli importats i fer-la mes autosuficient.
Tot
i les reserves potencials, el sector ha hagut de fer front a reptes com la
manca d’infraestructura de gasoductes, una geologia difícil, baixos incentius
econòmics i manca d’expertesa tècnica.
Analistes
qüestionen que Beijing sigui capaç d’assolir els seus objectius de gas
d’esquists de produir 6.5bn de metres cúbics pel 2015 i de 60bn de metres
cúbics pel 2020.
Leslie Hook, China opens shale gas exploration to
foreign ventures, Finantial Times 11-07-2012.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada