4.1.13

El petroli avui segons The Economist***


Noves tecnologies en el petroli i el gas
La tècnica anomenada “directional drilling” ha transformat els negocis energètics. Avui els pous poden ser perforats verticalment a una profunditat d’uns quilometres i desprès canviar ràpidament per continuar fent-ho horitzontalment fins a uns 12 quilometres. Aquesta tecnologia augmenta considerablement l’àrea abastada per una perforació.
Els instruments de perforació –abans eixos d’acer inflexibles- ara transmeten dotzenes de mesuraments; la radioactivitat de la roca, o la seva resistivitat a les ones electromagnètiques entre altres.
Les empreses de serveis dels camps de petroli la ma d’obra no reconeguda de la indústria petroliera.  Executen la feixuga tasca relacionada amb trobar i extreure el petroli i el gas. Son molt menys conegudes que les petrolieres que les lloguen, però son immensament lucratives. Això mostra una transferència de poder entre les companyies petrolieres i  els seus lacais, que fins els anys 90s eren petits i guanyaven pocs marges en tasques senzilles, com la perforació de pous verticals. Això ha canviat completament.
Aquestes empreses ofereixen tres modalitats. Unes fan i venen cars kits per les perforacions, altres tenen  i lloguen equips de perforació, i el tercer grup fa la major part de trobar i extreure el petroli. Aquest darrer grup el dominen quatre grans gegants: Schlumberger, Halliburton, Baker Hugues i Waterford International.
A partir dels anys 80 les petrolieres van decidir que la perforació no era prou rendibles i per això la van subcontractar. A partir dels anys 90 el mercat necessitava nova tecnologia, el que va portar la sismologia en tres dimensions i la perforació direccional, la qual cosa permet extreure econòmicament petroli de sota el mar des de lluny i també d’antics pous abandonats per ser poc productius. Aquestes innovacions precisen inversions molt superiors a les que fan les petrolieres.
La producció global de camps madurs cau entre un 2 i un 6 per cent i any. Amb una demanda creixent d’entre l’u i el dos per cent anual creixen les persistents pors d’un xoc de la demanda. Les petrolieres cerquen  mes en llocs remots, com l’Àrtic i en mars profunds de Brasil. Operar en aquests llocs requerirà tecnologies encara mes elaborades.
The unsung masters of the oil industry, The Economist 22-07-2012

Els marges del petroli al carburant a Europa
A Europa els marges per convertir petroli a carburant son molt alts. El que les refineries paguen pel petroli ha baixat mentre la gasolina  i el gasoil mantenen uns bons preus.
En els anys 70 les empreses petrolieres van pensar que la set mundial pels carburants creixeria sempre i per això van construir refineries per tal de cobrir aquesta predicció. Per la demanda de petroli en els països rics va arribar a un màxim per decaure tot seguit, deixant la industria amb una gran sobrecapacitat.
Al mateix temps, la competència de l’Orient Mitja, de la Xina  i de la India es va intensificant. Les seves grans i noves refineries tenen millor rendiment que les mes velles d’Europa i EUA., malgrat les millores. Els carburants poden ser transportats arreu del mon com el petroli cru.
La sobrecapacitat esta afectant a les dues bandes de d’Atlàntic, tancant refineries o convertint-les en dipòsits, especialment a EUA per dependre d’un cru lleuger, baix en sofre i viscositat. Les refineries europees poden processar un cru mes barat i mes pesant. A mes, la demanda de carburants esta baixant: els motoristes condueixen menys, compren vehicles més eficients, i a Europa, canviant-se al diesel.
Les refineries europees no poden canviar fàcilment a produir mes gasoil. Això facilita EUA exportar el se superàvit de gasoil.
Stormy petrol, The Economist 22-07-2012

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada