28.4.13

La ruta de l’Àrtic enfonsarà el port de Barcelona*


D’una banda la Xina vol obrir i consolidar una ruta marítima alternativa polar que connecti els seus ports amb els del nord d’Europa, i, de l’altra, participar en l’explotació dels recursos naturals de l’Àrtic. (...)
Ningú no dubta ara mateix que la Xina apostarà molt fort per ser present a l’Àrtic. La ruta polar entre Xangai i Hamburg és 5.200 quilòmetres més curta que la convencional que passa per Suez. Es calcula que en un futur no gaire llunyà, abans del 2020, fins el 15% del total del comerç internacional xinès passarà per l’àrtic. En aquest context, el port de Barcelona hi haurà de parar molta atenció. A llarg termini la drecera àrtica pot tenir un gran impacte sobre la ruta convencional mediterrània i, en concret, sobre la capital catalana. La rendibilitat econòmica del port de Barcelona com a distribuïdor de productes xinesos al nord d’Europa disminuiria sensiblement. A llarg termini, serà més ràpid i econòmic per als xinesos connectar per l’Àrtic i, com que això no ho pot evitar ningú, Barcelona haurà de tenir una estratègia a mitjà termini per diversificar l’origen i la destinació del seu tràfic de mercaderies, així com l’origen de les seves inversions, si vol competir amb l’Àrtic.
Josep Lluís Alay, L’Àrtic, capital Pequín, Ara 30-03-2013.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada