A l’octubre Russo [bisbe colombià de Doba al
Txad] va ser expulsat a causa d’una homilia que va fer contra el mal ús de la
riquesa petrolera per part del Govern. Entre altres coses va dir que el Txad
podria ser un país desenvolupat gràcies al petroli, però que d’ençà que hi ha
petroli els locals viuen pitjor cada dia que passa i els diners del petroli
només ha servit i serveixen per comprar
armes i alimentar conflictes.
A Russo el vaig conèixer a Doba (...).Des
d’aquella vista que vaig fer a Doba i la trobada amb el bisbe ja han passat deu
anys. El petroli surt cada vegada més a raig i si aleshores hi havia 300 pous,
avui n’hi ha prop de 1.500. Però l’equació segueix sent la mateixa: com més
petroli, més riquesa per a les elits, més armes, més conflictes i més pobresa
per a les poblacions locals. “és un pillatge sense nom!”, continua denunciant
monsenyor Russo com si clamés en el desert. El bisbe pensa que en un país
d’onze milions de persones, com és el Txad, només que es fes un bon ús del
minso percentatge del benefici que paguen les companyies estrangeres
explotadores es podria fer una transformació total i superar la pobresa. Però
va venir la guerra del Darfur i els diners del petroli han servit per comprar
armes i consolidar el poder d’un dictador “aliat estratègic”. I val la pena
observar que ara aquest govern corrupte, aquestes armes de la pobresa, estan al
servei de França i del món en la guerra de Mali. Els dolents poden tornar-se
bons quan són clients i aliats: és una de les formes de blanqueig més velles de
la història de la humanitat. (...) Haurem d’esperar a veure en què deriva la
segona part de l’alliberament de Mali en aquesta guerra que no és local i
afecta tota la franja saheliana.
Al Txad: el
petroli, la pobresa i les armes, Ara 2-02-2013.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada