Les denominades terres rares comprenen disset
elements químics (...) molts
dels quals s'utilitzen en diverses tecnologies
energètiques. El seu ús es
localitza en la manufactura d'imants
permanents, batries avançades i materials fosforescents. Els imants permanents
juguen un paper clau en els motors de vehicles lleugers, en els generadors utilitzats per els vehicles híbrids
i elèctrics, així com en certs tipus de
turbines eòliques. Per la seva
banda, les bateries avançades són indispensables en vehicles híbrids i
elèctrics, mentre que els materials fosforescents son un component clau
dels fluorescents i dels díodes emissors de llum.
elèctrics, mentre que els materials fosforescents son un component clau
dels fluorescents i dels díodes emissors de llum.
La revolució energètica necessària per evitar que la temperatura mitjana del planeta augmenti més de 2ºC, implica, entre altres coses, multiplicar per un factor tor de set la capacitat de
generació eòlica disponible al 2011,
posar en circulació 650millones de nous vehicles
híbrids i elèctrics, així com
un substancial increment de la il·luminació eficient.
Això vol dir que des
d’ara mateix hem d'afrontar el repte de cobrir l’espectacular creixement de la demana que es
preveu per als elements químics comentats.
Malgrat el nom, les terres rares són
abundants i estan ben distribuïdes
per tot el món. No obstant això, sovint es troben
en concentracions molt baixes, el que fa que,
als preus actuals, la seva extracció no resulti
econòmicament viable. A més, estan
freqüentment associades a materials radioactius,
el que incrementa els costos d'extracció. En els últims anys, la
pràctica totalitat del subministrament mundial de terres rares
ha provingut de la Xina, que ha aplicat unes quotes d'exportació molt estrictes
que han estressat el mercat i disparat els preus.
Per això, la mineria de les terres
rares està experimentant un nou impuls
global, a Estats Units, Austràlia, Vietnam i
Sud-àfrica, al mateix temps que
s'està treballant en millores
tecnològiques que redueixin la dependència d’aquests elements. (...).
Hi ha altres elements químics com l'indi,
gal·li, tel·luri, cobalt i liti, que
també juguen un paper molt
important en les tecnologies
necessàries per
mitigar el canvi climàtic. Els tres primers s'utilitzen en les cèl·lules solars
fotovoltaiques, mentre que el cobalt i el liti en les bateries avançades dels
vehicles híbrids i elèctrics. Com en el cas de les terres rares, la nova revolució energètica passa per incrementar el subministrament d'aquests cinc elements i per utilitzar-los de manera més eficient. Sense oblidar-
donar la investigació en nous materials i altres desenvolupaments tecnològics.
mitigar el canvi climàtic. Els tres primers s'utilitzen en les cèl·lules solars
fotovoltaiques, mentre que el cobalt i el liti en les bateries avançades dels
vehicles híbrids i elèctrics. Com en el cas de les terres rares, la nova revolució energètica passa per incrementar el subministrament d'aquests cinc elements i per utilitzar-los de manera més eficient. Sense oblidar-
donar la investigació en nous materials i altres desenvolupaments tecnològics.
Mariano
Marzo, Noves matèries primeres, La Vanguardia 4-07-2013.
Els imans en els generadors elèctrics
Els generadors i els motors
elèctrics intercanvien energia mecànica i elèctrica mitjançant camps magnètics.
Aquests poden ser produïts per imants (permanents) o per electroimants (només
magnetitzats pel pas del corrent elèctric).
La intensitat del camp magnètic
està determinada en els imants per la massa de ferro i les seves
característiques mineralògiques (determinades pels elements afegits, com els
acers), o per la intensitat del corrent i les voltes que fa el fil conductor en
cas dels electroimants. La potència d’una màquina elèctrica és proporcional a
la intensitat del camp magnètic, a igualtat de les altres variables.
En els aerogeneradors és
important reduir el pes del generadors i de tot el que hi ha sobre la torra, ja
que aquest pes influeix en el gruix de la torra i dels fonaments. Una de les
maneres de reduir el pes del generador és emprant imants potents, aconseguits
afegint algunes terres rares al
ferro. Així s’estalvia ferro de la torra i dels fonaments, i ciment.
Els imants tenen un camp magnètic
fix, en canvi el dels electroimants depèn del corrent que hi circula. Amb
l’electrònica actual de potència és possible controlar aquest corrent i així
els paràmetres de l’electricitat lliurada a la xarxa, la qual cosa és
important. Per tant, emprar imants o electroimants és una opció interessant
segons el destí de l’aerogenerador i les característiques del vent i de la
xarxa elèctrica de la zona, no és una pràctica moderna universal. Els imants
moderns s’utilitzen en generadors per altres aplicacions.
Bobinat dels electroimans del rotor |
Rorot bobinat i les pistes alimentació elèctrica del rotor |
Tres tipus de rotor amb imants permanents
Esquema d'un control modern de la generació elèctricca d'un aerogenrador |
Per saber-ne més sobre els imans en els generadors elèctrics: Tony Morcos, Harvesting wind power with (or without) permanent magnets
Les bateries
Amb l’increment dels vehicles
elèctrics i de l’energia fotovoltaica amb acumulació han aparegut crítiques
basades en els impactes per l’ús del liti o d’altres elements. Cal tenir
present que aquests elements també hi són en les bateries dels telèfons,
orinadors i altres equips electrònics mòbils.
Els elements químics de els
bateries es poden reciclar, i això és molt més fàcil en el cas de l’ús en
vehicles i sistemes fotovoltaics que en dels múltiples petits equips
electrònics.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada