Segons
l’AIE, l’augment de la demanda global de gas natural estarà impulsat pels països aliens a
l’OCDE que, en conjunt, absorbiran un 76% de l’increment total previst entre el
2012 i el 2018. La Xina, en particular, experimentarà un creixement mitjà anual
del 12%, un percentatge que dobla el de l’Àfrica, que ocupa el segon lloc en el
rànquing de països i regions amb un creixement més ràpid.
Dins
de l’OCDE, Amèrica del Nord, amb un 66% de tot l’increment previst entre el
2012 i el 2018 per al conjunt dels països industrialitzats, seria el principal
impulsor del consum de gas, que es veurà afavorit pels baixos preus resultants
de la revolució del gas d’esquist (shale gas) als Estats Units. Al contrari, la
demanda als països europeus es mantindrà anèmica com a conseqüència de les males
perspectives econòmiques i de la lenta recuperació del sector de generació
d’electricitat. Més enllà d’aquesta visió general, una de les conclusions més
destacables del MTGMR 2013 és que el gas natural està emergint com un combustible important
en el sector del transport per carretera, una tendència destacada per la
directora executiva de l’AIE (...) les actuals preocupacions sobre la dependència
del petroli i sobre la contaminació de l’aire. Una vegada que els obstacles en
matèria d’infraestructures s’hagin superat, el gas natural presenta un gran
potencial per aconseguir un ús net de l’energia en el transport pesant, en què
no és possible l’electrificació”.
Fins
ara, el consum de gas en el sector del transport rodat s’ha concentrat
fonamentalment en països que no pertanyen a l’OCDE, com és el cas del Pakistan,
l’Iran, l’Argentina, el Brasil, Egipte, l’Índia i la Xina. Els quatre països
citats en primer lloc comptabilitzen prop del 61% del total de vehicles de gas al
món (9,8 milions), mentre que l’Índia i la Xina, juntes, sumen 2,7 milions
(respecte a l’exigua xifra de 16.000 l’any 2000). En clar contrast, els països
de l’OCDE, amb un 7% del total mundial, amb prou feines tenen protagonisme en
el panorama dels vehicles que funcionen amb gas, amb l’excepció d’Itàlia, que absorbeix
tota sola prop de les dues terceres parts del percentatge de l’OCDE.
El
2012, l’ús del gas en el transport per carretera tan sols va representar l’1,4%
de la demanda global d’aquest combustible. No obstant això, l’MTGMR2013 preveu que
aquest percentatge s’elevi al 2,5% el 2018, la qual cosa significaria que el gas natural contribuiria a
alentir el creixement de la demanda dels productes derivats del petroli que
l’aconseguida a partir de la introducció de biocombustibles i de les
tecnologies de vehicles híbrids i elèctrics.
Mariano Marzo, El gas natural s’obre pas en el sector del transprt,
La Vanguardia 11-08-2013.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada